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「持続可能な国際商品サプライチェーン」連続ウェビナー 第1回
テーマ:サステナブルなパーム油の生産と消費:RSPO, MSPO, ISO
(2020年9月3日)

動画リンク:

【第1回】サステナブルなパーム油の生産と消費(ソリダリダード・ジャパンの紹介)【事務局長の楊殿閣氏】

【第1回】サステナブルなパーム油の生産と消費【ソリダリダード・アジア上級顧問のテオ・チェンハイより】

【第1回】Q&A 質疑応答セッション

 

チェンハイ氏の講演の論点

  1. パーム油は生産性が大変高く、需要も急増しています。そのためパーム油すべてをボイコットすることは現実的ではありません。
  2. 自主基準であるRSPO認証に基づいたパーム油の生産は順調に増加していますが、市場での利用は低く、不十分という側面があります。
  3. RSPOは最も広く受け入れられているパーム油認証ですが、セクター上部(天井)のレベルを上げるものであり、セクター全体の変革はできませんので、他の自主基準や、国内基準と補完しあう必要があります。
  4. 国内基準は各国政府からの政策面での支援があり、全体のレベル(床)を上げていくために有用です。
  5. セクター全体の変革を完遂するためには、小規模農家を巻き込むことが肝要です。

ディスカッションの論点

まずは、チェンハイ氏による補足説明ではRSPO、MSPO、ISPOそれぞれの更に詳しい動向や問題、今後の展望が話されました。

質問の中には、インドネシアの小農連盟から、国立公園など森の中に国立公園が作られる前から土地を持っている小農のISPO認証取得に対する政策にかかわる質問も含まれていました。

また、複数認証が乱立しており、認証疲れが起きているため、認証間の整合への努力がされていることが述べられました。特にRSPOとISPO、MSPOとの間の整合が例として取り上げられました。RSPOはマルチステークホルダーの組織が作った認証制度で、NGOの声が強く、ヨーロッパを中心とした自主認証で、どちらかというとサプライチェーンのトップパフォーマーのレベルをさらに上げる、つまりは天井を上げる役割を負っていますが、ISPOやNSPOは国が法制化した基準であり、国内のあらゆる生産者が適合しなければならないという床を上げる役割を負っており、目的に違いがあります。しかし、MSPOやISPOは最新のRSPOに合わせて整合を図っており、完了の暁には、3つが同等となる上、MSPOやISPOは国家基準であるがために広く適用されるだろうと説明されました。そのつながりで、シャタドル氏から、大市場であるインドでは、認証の乱立に対応するためにIPOS認証を作り、マレーシアやインドネシア政府と覚書を結んだ上で、MSPOやISPOとIPOSの同等性を認め、認証作業が重複しない形でパーム油を市場に受け入れていることが紹介されました。

小農への支援には何があるのかという質問に対し、チェンハイ氏は、ISPO、MSPO、政府や関連NGOが実施している技術や知識へのアクセスと認証取得支援、金銭的支援を紹介しました。その後、ソリダリダードの小農支援にも話が及び、シャタドル氏から、ソリダリダードは、1)グッドプラクティスの収集・紹介、デジタル技術を使ったトレーニング、2)大農園と小農園をつないだ小農の事業環境の整備、3)小農のエンパワーメントによる土地権利などの課題解決、4)小農の製品の大市場でのプロモーション、という4つの柱で小農を援助していることが語られました。佐藤氏は、チェンハイ氏とシャタドル氏のコメントをまとめ、ソリダリダードにとって認証取得というのはあくまでも手段であり、注力しているのはその先、つまりは認証油利用をクリティカルマスに到達させ、小農の暮らし向きをよくすることだと強調しました。

最後に、チェンハイ氏が、ヨーロッパにおけるパーム油へのネガティブなイメージを取り上げ、認証パーム油への理解促進、利用拡大には、今後も長期的努力が必要であることを話しました。ヨーロッパでは、パーム油が熱帯雨林を破壊しているとNGO等が批判していますが、消費者は、認証パーム油に追加の金銭的な負担をする気はなく、パーム油を使った商品が値下げをすると飛ぶように売れるなど矛盾した状況が見られます。そのため、時間はかかるが、持続可能なパーム油について、特に選択肢を持つサプライチェーンに対して正しいメッセージを伝え、教育していくべきだと語りました。そして佐藤氏が、その文脈を日本にあてはめ、日本でも認証パーム油使用の選択権は企業の手にあり、消費者にはないが、消費者や市民社会、政府の規制が企業の動きに影響を与えていくので、様々なパートナーが共に変えていくことが必要であると締めくくりました。

The main points of Mr. Chen Hai's speech

1.Palm oil is very productive and the demand for it is growing rapidly.  Therefore, it is not realistic to boycott all palm oil.

2.The production of palm oil based on the voluntary RSPO certification has been steadily increasing, but market uptake is low and inadequate.

3.RSPO is the most widely accepted palm oil certification. It raises the bar at the top of the sector (the ceiling), but cannot transform the whole sector, so it needs to be complemented by other voluntary and national standards.

4.National standards have policy support from national governments and are useful for raising the overall level (floor).

5.In order to complete the transformation of the whole sector, it is essential to involve small farmers.

Discussion points

Firstly, Chen Hai gave a supplementary explanation on RSPO, MSPO and ISPO with more detailed trends, issues and future prospects. He also took questions from audiences. One of the questions was from the Indonesian Federation of Smallholders, which concerned the policy towards ISPO certification for the smallholders who have had land in national parks and other forest areas since before the creation of national parks.

He also mentioned that there has been a lot of effort to harmonize the certifications as these certifications are causing certification fatigue. RSPO is a certification created by multi-stakeholder organizations, with a strong NGO voice. It is a voluntary certification which has strong presence mainly in Europe, and it is helping to raise the bar for the top performers in the supply chain. In other words, it has the role of raising the ceiling, whereas ISPO and NSPO are national standards and have the role of raising the floor as all producers in the applicable country must conform. So, they are different in purpose. However, he explained that MSPO and ISPO are being harmonized with the latest version of RSPO. When completed, the three will be equivalent and MSPO and ISPO will enjoy wide application because they are national standards. In this connection, Shatadru explained that India, which is a large market, has created IPOS certification to cope with the proliferation of certifications. The country signed a memorandum of understanding with the governments of Malaysia and Indonesia to recognize the equivalence of MSPO and ISPO with IPOS and to accept palm oil into the market without duplication of certification work.

In response to a question about what type of supports are available for smallholders, Chen Hai introduced the access to technology and knowledge, certification support and financial support provided by ISPO, MSPO, national governments and relevant NGOs. Shatadru then talked about the four pillars of Solidaridad's smallholder support, and said that Solidaridad is committed to: 1) collecting and introducing good practices and training using digital technology; 2) creating a business environment for smallholders by connecting large and small farms; 3) empowering smallholders to solve problems such as land rights; and 4) supporting smallholders to sell their products in large markets. Sato Kan summarized the comments of Chen Hai and Shatadru, and emphasized that certification system is only a means for Solidaridad, and that the company's focus is to go beyond that, i.e. to improve the livelihoods of smallholders by bringing certified oil use to a critical mass.

Finally, Chen Hai addressed the negative image against palm oil in Europe and the need for long-term efforts to promote understanding and increase the use of certified palm oil. In Europe, NGOs and others are criticizing palm oil for destroying rainforests, but consumers are not willing to pay extra for certified palm oil. There is a contradictory situation where products made from palm oil sell like hotcakes when discounted. He therefore said that although it would take time, right messages should be communicated, and education about sustainable palm oil should be offered, especially to the supply chain who have options. Sato Kan then applied the context to Japan and concluded by saying that in Japan too, the choice to use certified palm oil is in the hands of companies and not consumers, but that consumer, civil society and government regulations will influence the actions of the companies, so it is necessary for the various partners to work together to make change.