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「持続可能な国際商品サプライチェーン」連続ウェビナー 第4回
テーマ: インドのCSR法と持続可能なビジネスモデル
(2020年10月29日)

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【第4回】インドのCSR法と持続可能なビジネスモデル【ニティン・ラオ氏】

第4回目は、「インドのCSR法と持続可能なビジネスモデル」というタイトルで、3名のスピーカーを招き、企業に慈善活動、そして特にインドでの企業の慈善活動の進化について考える場としました。

企業は責任ある社会の一員として、宗教的背景を持った組織に代わり、社会的活動や慈善活動への関与の度合いを徐々に深めています。そのトレンドがある種頂点に達し、形になったものがSDGsであると言えます。インドでは2013年に会社法が改正され、特定の条件を満たす企業がCSR活動に資金を費やすことを義務化しました。この状況を背景に、今回はまず、インドCSR法を中心とした慈善活動の発展とソリダリダードが関わった事例を、ソリダリダード・アジア企画・評価・学習担当のニティン・ラオ氏に説明いただきました。そして、多くの場合、CSR予算が使われる際には、企業が資金提供してNGO等の市民団体が実行部隊となっていますが、どのような性質の組み合わせが社会貢献度が高く、持続可能性があるのかについて、事例調査をまとめたものを東京国際大学の岡田仁孝教授に論じていただきました。また、インドの法律とはいえ、もちろんインドで操業する日系企業も対象となります。つながるラボを通じた日本企業とNGOとのビジネスマッチング支援について、最後にJICAインド事務所次長の尾久孝一氏からご紹介いただきました。

ニティン・ラオ氏の講演部分のまとめ

■インドにおける慈善活動の歴史

慈善活動、特に企業の慈善活動にはこれまで5段階あり、各段階で開発課題への理解が深まり、進化が起こった。メインプレイヤーは宗教団体から公共部門、そして企業に移り変わり、進化により慈善活動にビジネス的観点が持ち込まれ、企業の視点と関心が社会全体の環境・社会・経済的利益に拡大した。

■CSR法の内容

2013年に会社法が改正され、純資産50億ルピー(約7千万ドル)以上、売上高100億ルピー(約1億5千万ドル)以上、純利益5億ルピー(約500万ドル)以上のいずれかの条件を満たした企業は、直近3年間の純利益平均額の2%をCSR活動に使うことが義務化された。支出対象活動にも基準が設けられている。

■CSR支出のトレンド

2014年~2019年までのCSR活動資金額は約48億ドル。企業の約75%が支出。うち41%が活動をSDGsに合わせ、3分の2が市民社会と協力して活動した。企業が多い州でCSR支出が多く、州外で使われることは少ない。教育、健康・衛生、環境分野への資金が多く、分野選択には企業の関心や国益が反映されている。

■ソリダリダードのかかわったCSR事例

企業の利益以上に、農民、環境への恩恵が多い活動を行っている。

1)コカ・コーラ財団との協業:ソリダリダードは砂糖会社(DCM・シュリラム)と提携し、持続可能なサトウキビ栽培と砂糖生産を促進するプログラムを実施。8年間で農業用水削減、農民の収入拡大、サトウキビの収量拡大を達成。

2)ボーダフォン・イデア社との協業:ドローンを使用するセンサーとデータ分析用AIを5万人の小農に導入し、収入増大と共に、土壌の質向上を図る。

プレゼンテーションの後、共同理事の佐藤寛氏をファシリテーターに、市民社会との協業が苦手な日本企はいかにCSR法と付き合っていくのか、仲介者が必要なのではないかという、3スピーカーの話から浮かび上がってきた課題を掲げて質疑応答を行いました。

ニティン氏は、質問への回答を通じて、舞台となるインドでの状況を更に深掘りして描写しました。インドでは、企業は株主利益還元に加えコミュニティ貢献の実践をすることが長期的に自社のためになると考えるようになり、企業の慈善活動は、社会的責任を日々のビジネスに組み込むという日本式に近づいてきています。そのような状況の中で、CSR法は、企業と市民団体のパートナーシップを推進するイネイブラーとしての役割を果たすことを期待して作られたのだということでした。国内に1万あると言われている市民団体の中でも、ソリダリダードは「三方よし」のDNAを持ち、CSR活動のシステムを共に作り上げようという意図と姿勢を持っているところが他の組織より強いとしています。

岡田氏はインド進出をしている日系企業が、現況の中でどのようにCSR活動をしていったらうまくいくのかについて、具体的なアドバイスをしてくださいました。CSR活動をする際、自らが海外企業であり、警戒される存在だと認識して、友好的姿勢を持つ必要があります。まずはNGOから情報を集めて地域ニーズを理解し、それに合った活動を、選択肢と共に提案します。更に推進力として、CSR担当の現地人を雇用します。また、本社はインドでのCSR活動については、目的、成果に対する判断基準を定めた上で予算を決め、現地に任せて主体性を発揮させるべきであると述べました。

日系企業を支えるJICAの尾久氏からは、インドに進出している企業からのCSRに関する問い合わせで始まった「つながるラボ」の活動を、事例紹介や、日系企業とコラボレーションしやすい現地NGOとのマッチングがあるなど、更に詳しくお話しいただきました。

 

Companies have been deepening their engagement in social and philanthropic activities and replacing organizations with religious background. It can be said that SDGs represent one of the culminations of the trend.

In India, the Companies Act was revised in 2013 and made it an obligation for the companies which meet specific conditions to spend part of their profit for CSR activities. This is the background of the first presentation by Nitin Lao, Asia Head of Planning, Evaluation and Learning, Solidaridad. He took us through the history of philanthropic activities and the CSR law in India and some programs Solidalidad was engaged with. When CSR budget is spent, in many cases companies finance the activities and citizen groups including NGOs execute them. The second presenter, Yoshitaka Okada, Professor of Sociology and Business at Tokyo International University discussed what type of combination between companies and citizen groups is for higher social contribution and sustainability, citing the research results. And the CSR law is an Indian law, but it applies to Japanese companies operating in India. So, lastly, Koichi Ogyu, Senior Representative of JICA India Office introduced JICA’s business matching service “Tsunagaru Labo”, helping Japanese companies to find NGO partners.

The summary of the presentation by Nitin Lao is as follows:

■History of philanthropic activities in India

In India, the history of philanthropic activities, especially those by companies, had five stages. In each stage, players deepened their understanding of development issues and evolved to the next level. Main players in the philanthropy shifted from religious organizations to public sector, and then to companies. Along with the evolution, business perspectives were brought into the sector, and companies transformed their viewpoints and interests to include environmental, social and economic benefits of the society as a whole.

■CSR law requirements

The Companies Act was revised in 2013 and made it mandatory for the enterprises with a net asset of INR 5 billion (Approx. USD 70 million) or higher, or sales of INR 10 billion (Approx. USD 150 million) or higher, or a net profit of INR 500 million (Approx. USD 5 million) or higher to spend 2% of their average net profit in the past three years. The types of CSR activities they can finance are also regulated.

■Trends of CSR spend

CSR spend between 2014 and 2019 was roughly USD 4.8 billion. About 75% of the companies meeting the conditions made contribution. Of which, 41% conducted the activities in line with SDGs, and two-thirds executed them with civic organizations. The spend was larger in the states with a high number of companies. Companies mostly spent their CSR budget within the state they were operating. Education, health/hygiene, and environment areas are attracting a lot of funding. The selection of area reflected companies’ interests and national interests.

■Examples of CSR activities Solidalidad was engaged

Solidalidad always makes sure to be engaged in the projects which has more benefit to farmers and environment than to companies.

1)Collaboration with Coca Cola Foundation: Funded by Coca Cola Foundation, Solidalidad worked with a sugar company (DCM Shriram) and executed a program to promote sustainable sugar cane cultivation and sugar manufacturing. The initiative reduced the use of agriculture water, increased farmers’ income and expanded sugar cane yield in 8 years.

2)Collaboration with Vodaphone Idea: Solidalidad is to introduce drone-based sensors and data analytics AI to 50,000 small holders to deliver income expansion and soil quality improvement.

Before going into Q&A session, Sato Kan, Joint Representative of Solidalidad Japan summarized the challenge identified by the presentations. He said that Japanese companies have traditionally been not good at working with civil society, and they may need some kind of mediator to maintain compliance with Indian CSR law.

While answering the questions, Nitin made a deeper dive on the situation in India, where companies came to think that contributing to communities in addition to returning to shareholders would benefit them in a long run. And their way of doing philanthropic activities is getting closer to that of Japanese companies which weave social responsibilities into day-to-day business. The Indian CSR law was compiled under such circumstances as an enabler to promote partnership between companies and civic organizations. He also said that that there are about 10, 000 civic organizations in the country, but Solidalidad is stronger than others because it has the DNA of “Sanpo yoshi” and has an intention and posture to co-create CSR activities together with companies.

Okada, on the other hand, provided specific suggestions how Japanese companies can do successful CSR activities in India. He said that when doing CSR projects, companies should remember that they are foreign companies making local people alarmed and maintain friendly posture. It is important to gather information from NGOs first to understand local needs and propose suitable initiatives with options. Hiring a local staff member in charge of CSR would be a plus to propel the project forward. And the headquarters should set decision criteria for the purpose and results of CSR activities, decide on the budget, and let the local company to proactively steer the activities.

Finally, Ogyu from JICA elaborated the activities of “Tsunagaru Labo”, established based on the request from Japanese companies operating in India wondering what to do to comply with CSR law. He walked us through the match-making service to find local NGOs which are comparatively easy to collaborate with and cited some success cases.